Wärtsilä optimerar underhållet och motorernas prestanda på Tallinks nya fartyg M/S Megastar

Wärtsilä Oyj Abp, Pressmeddelande 26 januari 2017 at 10:00 UTC+2

Wärtsilä har tecknat ett femårigt underhållsavtal med Estlandsbaserade AS Tallink Grupp för rederiets nya RoPax-färja M/S Megastar som kommer att börja trafikera rutten Tallinn-Helsingfors 29 januari 2017. Färjan är utrustad med flerbränslemotorer från Wärtsilä och kommer främst att drivas med flytande naturgas (LNG) för att uppfylla gällande miljökrav. Avtalet innebär att Wärtsilä optimerar fartygets prestanda, förbättrar dess tillgänglighet och pålitlighet samt skapar mer förutsägbara kostnader för kunden. Serviceavtalet omfattar även Wärtsiläs tjänster för konditionsbaserat underhåll (CBM) och fjärrstöd online.

Avtalet omfattar underhåll och optimering av fartygets motorer samt tillhandahållande av reservdelar och online kundstöd dygnet runt. Wärtsilä har levererat följande utrustning till M/S Megastar: tre tolvcylindriga och två sexcylindriga Wärtsilä 50DF flerbränslemotorer, två Wärtsilä propellrar med fasta blad och tillhörande drivaxlar, den senaste versionen av Wärtsiläs integrerade navigationssystem Nacos Platinum samt extern kommunikationsutrustning. Wärtsilä Nacos Platinum-systemets unika kombination av integrerad ruttplanering, övervakning och ruttuppföljning minskar arbetsbördan och förbättrar navigationssäkerheten för fartygets navigatörer.

"Vi är glada att kunna utveckla vårt partnerskap med AS Tallink Grupp ytterligare genom det här omfattande underhållsavtalet. Våra expertkunskaper och skräddarsydda servicetjänster ser till att M/S Megastar får en säker och effektiv drift under hela året" säger Kari Koski-Tuuri, områdesdirektör för Wärtsilä Services för Östersjön och Svarta havet.

Motorerns prestanda optimeras med hjälp av konditionsbaserat underhåll

Avtalet omfattar även lösningar från Wärtsiläs Genius-serviceportfölj vilka optimerar driftseffektiviteten. Wärtsilä använder CBM för kontinuerlig övervakning av M/S Megastars flerbränslemotorer och fastställer service- och underhållsbehoven genom noggrann dataanalys. Analyserna gör det möjligt att optimera motorernas prestanda och minska driftskostnaderna.

Förutom tillgång till CBM, kommer M/V Megastar även att ha tillgång till drifts- och tekniskt stöd från Wärtsilä online, dygnet runt, oberoende av var fartyget befinner sig.

"Vi är mycket nöjda över att fortsätta vårt samarbete med Wärtsilä - deras omfattande och skräddarsydda servicepaket uppfyller alla våra underhållsbehov. Att ha Wärtsilä som underhållspartner garanterar att allt underhåll utförs enligt högsta tänkbara standard när det gäller kvalitet, säkerhet och pålitlighet" säger Tarvi-Carlos Tuulik, Head of Ship management vid AS Tallink Grupp. "De förutsägbara underhållskostnaderna hjälper oss att optimera vår verksamhet och tillgången till omedelbart stöd online ökar fartygets tillgänglighet. Tack vare den kontinuerliga övervakningen och det konditionsbaserade underhållet av fartyget kan våra passagerare njuta av sina resor utan att råka ut för oväntade avbrott."

Tallinks nya färja M/S Megastar kommer att börja trafikera den 29 januari 2017. Wärtsilä optimerar fartygets prestanda, förbättrar dess tillgänglighet och pålitlighet samt skapar mer förutsägbara kostnader för kunden.

Ytterligare information:

Eric Kloosterziel
General Manager Agreement Sales, North Europe
Wärtsilä Services
eric.kloosterziel@wartsila.com
Tel: +31 61255 1290

Hanna Viita
Marknadsföringsdirektör
Wärtsilä Services
hanna.viita@wartsila.com
Tel: +358 40 167 1755

Marit Holmlund-Sund
Marknadsförings- och kommunikationschef, Wärtsilä Marine Solutions
Wärtsilä Oyj Abp
Tel: +358 10 709 1439
marit.holmlund-sund@wartsila.com