Artikkeli on yli 7 vuotta vanha

Biokaasubussit odottelevat Vaasassa jo varikolla – "Tässä ei ole kyse pelkästään bussien hankinnasta, vaan me ollaan luotu koko tuotantoketju"

Vaasan kaupunki teki päätöksen bussien hankkimisesta vuonna 2014. Nyt pitkään valmisteltu hanke on aivan loppusuoralla.

Biokaasubusseja rivissä
Biokaasubussit odottavat jo varikolla Kuva: Jarkko Heikkinen / Yle
Merja Siirilä

Vaasassa biokaasubussien saapumista katukuvaan on odotettu kymmenen vuotta. Suunnittelupäällikkö Pertti Hällilän mukaan bussien saaminen on vaatinut paljon suunnittelua ja erilaisia raportteja.

Pitkään haaveiltu hanke onnyt  loppusuoralla, sillä kahdestatoista bussista kahdeksan on jo Vaasassa varikolla. Vielä odotellaan lupaa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesilta, että busseja voidaan tankata kaasulla. Tukes tekee tarkastuksen tammikuun 5. päivä, ja tämän jälkeen busseja päästään testaamaan.

Nyt busseihin asennetaan lisävarusteita ja käyttöönotto on näillä näkymin helmikuun puolessavälissä. Myös henkilökuntaa koulutetaan bussien käyttöön.

Samalla uudistuu puolet Vaasan paikallisliikenteessä kulkevista busseista, joita onkin kritisoitu vanhoiksi ja huonokuntoisiksi.

Valkoisten bussien kylkiä koristavat Vaasan kaupungin oranssit silhuetit. Bussien sisällä on oranssista metallia, penkkien päällysteet ovat väriltään sähkön siniset. Värit ovat muun muassa kaupungin markkinointitoimen ja graafisen osaston suunnittelun tulosta.

biokaasubussi
Kuva: Jarkko Heikkinen / Yle

Turvallisuus, ekologisuus ja paikallisuus

Uusissa busseissa on panostettu turvallisuuteen ja erityisryhmien esteettömään liikkumiseen. Tilaa on pyörätuoleille, mutta myös opaskoiralle. Kolmioviset bussit ovat kaikki ns. matalalattiabusseja.

Autot kulkevat Stormossenin jätelaitoksella tuotetulla biokaasulla. Stormossen on Suomen ensimmäinen kuntien omistama jäteyhtiö, joka jalostaa biojätteestä liikennepolttoainetta maakaasuverkoston ulkopuolella. Vastaavaa toimintaa on esimerkiksi Envor Biotechillä Forssassa.

Tankkauspiste on niinsanottu hidas tankkausasema, eli bussin tankkaus kestää useita tunteja. Niitä onkin tarkoitus tankata öisin. Bussi kulkee tankillisella noin 500 kilometriä.

Biokaasubussin tankki.
Kuva: Jarkko Heikkinen / Yle

Bussit tulevat työllistämään paljon alueen ihmisiä.

– Tässä ei ole kyse pelkästään bussien hankinnasta, vaan me ollaan luotu koko tuotantoketju. Koko ketjun luominen on aivan ainutlaatuinen projekti Suomessa. Vastaavaa ei ole toteutettu missään Suomessa, Hällilä kertoo.

Hällilä uskoo, että bussit ovat käytössä noin 15 vuotta. Vuodessa ajokilometrejä yhdelle bussille kertyy vuodessa 65 000 kilometriä.

Artikkelia korjattu 29.12. klo 15:17: Stormossen ei ole ensimmäinen jäteyhtiö, joka jalostaa biojätteestä liikennepolttoainetta maakaasuverkoston ulkopuolella. Vastaavaa toimintaa on mm. Envor Biotechillä Forssassa.

Suosittelemme