Miljardien akkutehdas Suomeen? ”Vain ajan kysymys”, sanoo Ruotsin gigatehtaan rakentaja

Talouselämä / Suomessa jalostetaan pian metalleja akkuihin ja Salossa kootaan kohta sähköautojen akkupaketteja. Tärkein puuttuu: miljardien akkukennotehdas.

Auton tärkein osa on sadan vuoden ajan ollut konepellin alla. Tulevaisuudessa auton sydän löytyy usein auton pohjalevystä. Siellä on sähköauton akkukennosto. Akun koko ja tekniikka määrittää, kuinka pitkälle autolla pääsee ja mitä auto maksaa. Se missä ja miten akut on tehty, ratkaisee isolta osin auton kokonaispäästöt. Nyt lähes kaikki akut tulevat Kiinasta, mutta voisiko osa niistä olla tulevaisuudessa Made in Finland? Suomesta tulee pian paljon akkumetalleja. Se isoin palanen akkuklusterista puuttuu: miljardeja euroja maksava kennotehdas.

Suomalaiset katsovat jälleen kateudella Ruotsiin. Sinne rakentaa jättimäistä kennotehdasta tyhjästä startannut Northvolt-yhtiö. Hankkeen riskit ovat isot. Perustaja ja toimitusjohtaja Peter Carlsson on kuitenkin jännitykseen tottunut, sillä hän työskenteli sähköautopioneeri Teslan hankinnoista ja toimitusketjusta vastaavana johtajana vuosina 2011–2015. ”Uskon, että Eurooppaan syntyy merkittävä määrä akkutehtaita”, sanoo Carlsson.

KUVA: Tulossa 2022. Volkswagenin nelivetoisessa I.D. Buzz -tila-autossa on sähkömoottori edessä ja takana sekä niiden välissä 111 kilowattitunnin akku.

LUE LISÄÄ:  https://www.talouselama.fi/uutiset/miljardien-akkutehdas-suomeen-vain-ajan-kysymys-sanoo-ruotsin-gigatehtaan-rakentaja/342fb315-f9fe-37d6-ba5e-04fb69f65dc8?fbclid=IwAR3AOppu2dLx7kob7N1dWM6iD0uwMqfSXNQLfYLaCHsER5u6qLLmQfLkTdM