Group press release | Zurich, Switzerland |
ABB on varmistanut 150 miljoonan US dollarin arvoiset tilaukset risteilijöihin, jotka rakennetaan Fincantierin telakalla Italiassa.
ABB vahvistaa suosituimmuusasemaansa risteilijäsegmentillä ja varustaa viisi uutta alusta sähköisellä Azipod®- potkurijärjestelmällä, jonka on osoitettu pienentävän alusten polttoainekulutusta merkittävästi.
Kussakin Fincantierin rakentamassa risteilijässä on kaksi Azipod®-potkurilaitetta, ja viiden uuden risteilijän potkureiden yhteisteho on 178 MW (238 700 hv). Osassa laivoista on suurimmat ja tehokkaimmat Fincantierin koskaan käyttämät Azipod®-potkurilaiteyksiköt, teholtaan 20 MW kukin. Laivat toimitetaan liikenteeseen vuosien 2023–2026 aikana.
“Teemme Fincantierin kanssa yhteistyötä varmistaen näille maailmanluokan laivoille ympäristötietoiset risteilyt. Tänä päivänä matkustajat odottavat ympäristön kannalta kestäviä risteilyjä, ja meillä on ilo tukea Fincantierin ympäristötavoitteita innovatiivisella ja tehokkaalla teknologiallamme”, sanoo ABB Marine & Ports -divisioonan johtaja Juha Koskela.
“Yhteistyömme ABB:n kanssa on kestänyt yli kaksi vuosikymmentä; Fincantierilla asennettiin ensimmäinen Azipod®-potkurijärjestelmä 1990-luvun lopulla. Tänä päivänä olemme sitoutuneet ympäristöystävällisten laivojen rakentamiseen, ja olemme iloisia, että voimme jälleen tehdä yhteistyötä luotettavan kumppanin kanssa – ABB:n ratkaisut ovat vuosien varrella parantaneet risteilijöiden suorituskykyä, luotettavuutta, turvallisuutta ja kestävää kehitystä”, sanoo Fincatierin kauppalaivadivisioonan johtaja Luigi Matarazzo.
Azipod®-järjestelmä, jossa sähköinen käyttömoottori on laivan rungon ulkopuolella ja jota voidaan kääntää 360 astetta, parantaa laivojen ohjailtavuutta ja operointitehokkuutta sekä pienentää polttoainekulutusta jopa 20 prosenttia verrattuna perinteiseen akselilinjajärjestelmään.
Azipod®-järjestelmä on valittu jo yli sataan risteilijään, ja siitä on tullut risteilijäsegmentillä standardiratkaisu. Siitä lähtien kun Azipod®-järjestelmä tuotiin markkinoille 30 vuotta sitten, se on pelkästään matkustajaristeilijöissä säästänyt polttoainetta yli 900 000 tonnia.